uppdatering

Efter lite mer tankearbete efter att ha skrivit förra inlägget inser jag att mjölk inte är så lyckat heller , samma mängd energi och resurser som går åt för att tillverka nötkött går ju förstås åt till att hålla ett bestånd  betande mjölk-kor vid liv, bättre då med mjölk gjord på soja eller havre som är lätt att hitta i affärerna numera.

Får bli havre tror jag, så man vet att  det är odlat på svenska (eller finska) åkrar, och inte soja som kanske odlats på skövlad regnskogsmark, Svenska Naturskyddsföreningen sammanfattar med förfärande tydlighet sambanden på följande sida:

http://www.snf.se/verksamhet/internationellt/jordbruk-sojarapport.htm

Mitt bidrag: Idag valde jag att köpa quornburgare plus stuvad spenat till middag, smakade helt ok, tror inte det ska bli så svårt att avstå från det röda köttet, faktiskt :)

Kommentarer
Postat av: Pionhed

Fasen Emil, nu är du på offensiven! =)
Jag håller med dig i vad du säger, men jag är inte "frälst" ännu, så jag är nog kvar i kötträsket ett tag till. Dock den andra delen du pratar om, där vill jag lämna Mitt Bidrag: Jag köper ytterst sällan godis eller läsk längre. Jobbar på att kunna säga "aldrig" i den meningen, nen det kommer kanske snart...

Ha det gott och glöm inte att få i dig proteinet =)

2006-11-13 @ 08:32:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback