Färdigläst

Då har man sträckläst sig igenom "Harry Potter and the Deathly Hollows" och konstaterat att det egentligen var ganska onödigt, ty några gigantiska överaskningar eller oväntade vändningar stod inte att finna (ingenting av den magnitud av det som händer i bok 6 för att nämna ett jämförande exempel), men men förutom förutsägbarheten och bristen på plot twists som man är van vid från de tidgare böckerna så var det ju helt klart en nagelbitande sidvändare, det ena kapitlet mer spännande än det andra, en värdig avslutning på en välskriven bokserie onekligen, fanns även del rätt bra humor här och var bland allt det äventyrliga, plus mera bakgrundshistoria till flera av karaktärerna, pluspoäng för det också.

Minuspoäng ges för en ganska platt och ännu mer förutsägbar epilog som gärna hade kunnat strykas. Här jämför jag dock med Lloyd Alexanders Storkonungen, en bok som på många sätt kan jämföras med denna, sista delen i en serie (Krönikorna om Landet Prydian, och den som trodde att Horrokruxer var något som Rowling hittat på själv kan rekommenderas "Taran Vandraren", den näst sista boken i Alexanders serie, för den som undrar vart hon snott just den biten från ;)) iallafall en stor slutstrid mot den onde och hans arme, många huvudkaraktärer som dör och där hjälten måste fatta sitt allra svåraste och mest smärtsamma beslut efter att den stora striden är över...mot detta mästerverk står sig "Deathly Hallows" relativt platt när det gäller slutstrid och efterspel, jag kommer fortfarande ihåg större delen av Storkonungen, vilka som dog och vad dom var tvungna att offra fast det var minst 15 år sedan jag läste den sist, "Deathly Hallows" lär jag nog inte komma ihåg särskilt mycket av inom en vecka...

Men iallafall, alltsomallt ger jag boken en 3 av 5, kan inte riktigt mäta sig med de två föregående som var solklara 5:or båda två och något av det bästa jag läst, förutom just Alexanders Storkonungen då (som förmodligen ingen annan än jag har läst eller kommer ihåg :D)

Kommentarer
Postat av: Jessica P

Jag tycker verkligen mycket om Krister Henriksson!

2007-07-23 @ 17:58:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback