Jag klippte bort tovan!

Efter att ha läst runt på ett flertal sidor om katter och pälsvård så verkar det ok att klippa bort sådana tovor själv, hittade särskilt en bra sida som pedagogiskt och bra förklarar och ger råd:

Hur jag/vi vårdar våra katter

Man kan också lära sig mycket genom att läsa genom diskussionforum, här bara ett exempel:

Jag har en långhårig katt av typen skogis, som lätt får tovor och speciellt vinter och vår.

Har kommit på att hennes päls mår bra av badning och att den inte lika lätt tovar sig. Hittat ett jättebra schampo, PCL med lavendel. Det luktar ganska starkt men katterna verkar inte ha något emot doften. Tvärtom tror jag den har en lugnande effekt när man badar bängliga katter, och den försvinner ganska fort. Lavendeloljan sägs vara hudvårdande, motverka eksem osv. Pälsen blir fluffig, mjuk och väldigt lättkammad, håren fastnar inte ihop på samma sätt.

Så det är mitt tips, badning plus borstning och kamning, klipp bort tovorna innan badet.



Så nu har jag klippt bort den stora tovan, och det gjorde inte ont på Laban (ingen känsel där förstås så länge man inte klipper i själva huden), det är förstås en liten stump kvar som jag ska göra mitt bästa för att karda/borsta/kamma ut lite senare (han ligger och vilar nu och jag låter honom vara), ska sen försöka hålla efter Labans päls mera, lära mig mer om pälsvård och kanske även såsmåningom vänja både mig och katten vid allt detta!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback